دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۰۳

آشنايي با منشور تئاتر ايران

تئاتر : درد من خنده ي تو!

آشنايي با منشور تئاتر ايران

۵۳۷ بازديد

منشور تئاتر ايران در نخستين روز بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر شامل يك مقدمه، چهار اصل اوليه و 14 اصل عملي منتشر شد.

به منظور ايجاد خط مشي هماهنگ و هدف‌دار مسير توسعه تئاتر كشور و در راستاي تاكيد بيش از پيش بر وجوه اخلاقي و حرفه‌اي تئاتر، منشور تئاتر كشور به پيشنهاد ستاد برگزاري بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر و تاييد امضاكنندگان، به عنوان سند فرادستي تئاتر كشور تدوين شده است.

اصول اوليه:

تئاتر از زمان پيدايش انسان همواره همراه او بوده و ضمن پيوندي عميق با فضاي معنوي زندگي بشر و اعتقادات ديني او، در اشكال آييني تجلي يافته است.

1-

تئاتر تمرين انديشيدن به منشا حيات، توجه به كرامت خالق و تدبر در چگونه زيستن و مرگ است.

2-

تئاتر منشا پرسش‌هاي بنيادين انسان براي رسيدن به آزادي، عدالت، برادري، اخلاق و خير انديشي است.

3-

تئاتر به شيوه‌اي هنرمندانه، روح انسان‌ها را به سوي كمال راهنمايي كرده و به زندگي آنها اميد، شادي، حس زيبايي‌شناختي و آرمانخواهي مي‌بخشد.

4-

داشتن امكان اجراي تئاتر و برخورداري از لذت تماشاي آن جز حقوق انسان‌ها به شمار مي‌رود.

اميد آنكه اين منشور بتواند تئاتر كشور را از زواياي نظري و عملي با تحولي چشمگير رو به رو كرده و به عنوان اولين الگو، سبب‌ساز تدوين منشور ساير هنرها و سرانجام پديداري "منشور ملي هنر جمهوري اسلامي ايران" شود.

اصول عملي:

1-

هنرمندان تئاتر با پيروي از اصول مبتني بر هدف از خلقت انسان و سرنوشت او كه با فكر، ذكر، كار، انتظار و اميد همراه است، آثار خويش را خلق مي‌كنند.

2-

هنرمندان تئاتر با انديشه والا و اعمال خير براي سعادت انسان‌ها كوشيده و در مكان تئاتر حاضر مي‌شوند، از اين جهت و به واسطه منش آنها، تئاتر هنري مقدس است.

3-

هنرمندان تئاتر با پرهيز از خودخواهي و دنياخواهي به آئينه حقيقت‌نماي جامعه بدل شده و در اين صورت ميزان سنجش مردم براي رفع ناهنجاري‌ها و تقويت هنجارها قلمداد مي‌شوند.

4-

ايجاد و اشاعه غرور ملي، عشق به ميهن و ايستادگي در برابر تهاجم فرهنگي دشمنان، جزو معيارهاي اساسي تئاتر كشور است.

5-

هنرمندان تئاتر كشور، همچون ساير آحاد ملت، ارزش‌هاي ديني جامعه را پاس داشته و در جهت اداء دين به مجاهدت شهيدان و ايثارگران سرافراز ايران اسلامي، در چارچوب سياست‌هاي فرهنگي نظام گام برمي‌دارند.

6-

تئاتر در ذات خود هنري اخلاقگراست و هنرمندان تئاتر مي‌كوشند تا حفظ حرمت‌هاي اخلاقي جامعه را در آثار خود مورد توجه قرار دهند.

7-

تئاتري اصيل كسي است كه منافع خانواده بزرگ تئاتر كشور را بر خواسته‌هاي فردي خود ترجيح مي‌دهد، زيرا حيات همه اعضاي تئاتر به عزت و سربلندي جامعه تئاتري وابسته است.

8-

از نگاه اهالي تئاتر، ميراث آييني تئاتر ايران ارجمند 43، ارزشمند و پرافتخار بوده و مي‌بايد در مسير اعتلاء تئاتر ملي و جريان معاصر تئاتر كشور مورد توجه و تاكيد جدي قرار گيرد.

9-

آموختن و آموزش دادن در هر سني جزو لاينفك زندگي هنرمندان تئاتر است.

10-

پيشكسوتان و استادان تئاتر، نشانه حيات اين هنر در كشور از گذشته تا حال و منشاء تجربه‌هاي معاصر بوده و از مقامي معنوي و قابل احترام برخوردارند.

11-

جامعه تئاتري ايران در راستاي پويايي و گسترش خود، مي‌كوشد تا فضاي باز كار و تلاش را براي كليه اعضا، به ويژه جوانان، فراهم كند.

12-

خانواده تئاتر ايران در ارتقاء كمالات معنوي و رفع معضلات مادي يكديگر با حساسيت و روحيه تعاون اهتمام مي‌ورزند.

13-

يكي از راههاي ماندگاري، تاثيرگذاري و فراگيري تئاتر، گسترش آن در پهنه كشور است و اعضاء خانواه تئاتر با هر موقعيت، شغل و توانايي در اين راستا از هيچ تلاشي فروگذار نخواهد كرد.

14-

ارتباط با ارگان‌ها، جريان‌ها و گروههاي تئاتري در سراسر جهان در جهت مفاد اين منشور جزو اهداف جامعه تئاتري ايران است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد